Tunnetko ihmistä, joka olisi tehnyt koko työuransa yhden työnantajan palveluksessa? 28-vuotias Samuli Sollo opiskeli Helsingin yliopistossa elintarvike-ekonomiaa, kun hän päätyi hakemaan Ammattiopisto Liveä edeltäneeseen Keskuspuiston ammattiopistoon vahtimestareiden kouluttajaksi. Vakituinen opettajan pesti alkoi kiinnostaa nuortamiestä. Toimeen kuitenkin tarvittiin opettajan pätevyys ja ammatillista kokemusta, joista kumpaakaan Sollolla ei ollut.
Sollo alkoi sinnikkäästi kerätä kokemusta ja pätevyyttä, valmistui maisteriksi ja tuli valituksi Liven laatupäälliköksi. Sitten hänet ylennettiin toimialajohtajaksi, ja samaan aikaan opettajan opinnot edistyivät. Vuonna 2013 Sollo valittiin ammatilliseksi erityisopettajaksi liiketoiminnan perustutkintokoulutukseen.
Vastuuta ja vauhtia on opettajavuosina riittänyt. Tänä päivänä Sollon omaan vastuuryhmään kuuluu 14 vaativaa erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa, kun heitä liiketoiminnan koulutusalalla on kaikkiaan yli 80.
– Ilokseni työpäivät ovat hyvin vaihtelevia, ja kaikki saamani koulutus – niin elintarvike-ekonomia kuin pedagoginen osaaminen – on opettajana käytössä. Varmistan joka päivä, että jokainen opiskelija tekee oman suunnitelmansa mukaisia asioita. Jos joku esimerkiksi haaveilee yrittäjyydestä, silloin sisällytämme hänen päiviinsä liiketoimintasuunnitelman työstöä, Sollo kuvailee työtään.
Suurin osa opiskelijoista on peruskoulusta valmistuneita nuoria, jotka nauttivat ihmisten auttamisesta ja juttelemisesta heidän kanssaan. Sollo pitää työssään eniten siitä, että hän saa päivittäin työskennellä nuorten kanssa ja tukea heitä matkalla kohti tulevaisuutta.
– Parasta työssäni on nähdä, kuinka opiskelijat pääsevät omiin tavoitteisiinsa: saavat työpaikkoja, valmistuvat merkonomeiksi ja hakeutuvat jatkokoulutukseen. Erävoittoja tulee tässä työssä joka vuosi! Sollo sanoo hymyillen.
Merkonomikoulutuksessa erityisen tärkeää on työelämässä oppiminen. Pääkaupunkiseudulla asiakaspalvelu- ja myyntitöitä riittää ja opiskelijoilla on hyvät mahdollisuudet työllistyä. Harjoitteluja räätälöidään kiinnostuksen mukaan: esimerkiksi muodista kiinnostunut voi hakeutua vaateliikkeeseen ja liikunnasta innostunut urheiluliikkeeseen. Kielitaidosta on alalla aina hyötyä.
Tavoitteena on, että opiskelija pääsisi opintojensa aikana kokeilemaan erilaisia työympäristöjä, kuten verkkokauppaa, tapahtumia tai aulapalvelua. Opettajana Sollo auttaa opiskelijoita löytämään heille sopivia harjoittelupaikkoja ja tekee runsaasti yhteistyötä yritysten kanssa. Hän vierailee usein opiskelijoiden harjoittelupaikoissa ja kuulee samalla kaupan alan kehityksestä.
– Nykyään monella yrityksellä on sekä laaja valikoima verkossa että noutovarasto, josta asiakkaat hakevat tuotteensa. Tällä hetkellä puhutaan paljon asiakaskokemuksesta ja elämyksellisyydestä. Kaupan asiantuntijoiden pitää hallita digilaitteet sekä osata kohdata erilaisia asiakkaita ja heidän tarpeitaan. Mukautuminen erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin on tärkeää, Sollo kertoo.
Sollon Live-uran aikana vuosituhat on vaihtunut, Suomi täyttänyt sata vuotta ja digitalisaatio kietoutunut yhä tiiviimmin osaksi kaupan alaa. Laatupäällikkönä, johtajana ja opettajana hän on nähnyt säätiön toiminnan ja opiskelijamäärän moninkertaistumisen sekä palveluiden kehittymisen. Välillä Sollo on myös toiminut työsuojeluvaltuutettuna ja OAJ:n luottamusmiehenä. Vielä 24 vuoden jälkeenkin työpaikka tuntuu innostavalta.
– Livessä olen saanut tehdä hyvin erilaisia työtehtäviä ja tehtävien vaihtaminen on ollut mahdollista. Opin jatkuvasti jotain uutta, ja työ on säilynyt riittävän haastavana läpi vuosien, Sollo sanoo.
”Opiskelijoilla on haasteistaan huolimatta kova motivaatio valmistua ja edetä työelämään tai jatko-opintoihin. Kun tutkinto tulee valmiiksi, se on aina huippuhetki niin opiskelijalle, läheisille kuin opettajallekin. Ammatillinen koulutus mahdollistaa sen, että nuoret voivat aikuistua, itsenäistyä ja toimia yhteiskunnan täysipainoisina jäseninä. Tulen joka kerta iloiseksi, kun minkä tahansa liikkeen kassalla tulee vastaan vanha opiskelija.
Kun valmistuneet opiskelijat ansaitsevat työllä elantonsa ja maksavat veronsa, yhteiskunta säästää tuissa. Mieleen on painunut myös se merkityksellinen hetki, kun saimme kunniamaininnan ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailussa. Sain silloin vastaanottaa laatupalkinnon opetusministeri Sari Sarkomaalta. Opiskelijoiden kanssa työskentely ja heidän auttamisensa tuntuu itselleni merkitykseltä. Meillä on oikeasti tosi kivaa keskenämme.”
”Livessä on humaani ja ihmisläheinen ilmapiiri, ja siksi täällä on kiva käydä töissä. Työympäristöstä huolehditaan hyvin: työvälineet ovat kunnossa ja tilat ovat terveellisiä ja turvallisia. Toimipaikat ovat järkevissä sijainneissa, ja työnantaja on vakaa.”
”Inhimillisyys on toimintamme ydin: koulutamme erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä ja keskitymme ihmisen vahvuuksiin ja niiden kehittämiseen. Saamme kokeilla rohkeasti ideoitamme ja kehittää opetusta. Omaan työhön selkeyttä luo tiimin toiminnansuunnittelu ja opiskelijalle HOKS eli henkilökohtainen osaamisenkehittämissuunnitelma, jota päivitetään opiskelijan tarpeiden ja tavoitteiden mukaan.
Yhteisöllisyys näkyy yhteistyössä: pidämme mahdollisimman monia oppitunteja yhteisopetuksena ja teemme töitä yhdessä opiskelijahuollon, opiskelijavalmentajien ja työhönvalmentajien kanssa. Kun on hyvä tiimi ympärillä, sekä tulos että jaksaminen paranevat. Opiskelijoille järjestämme yhteisiä tapahtumia ja virkistyspäiviä: tällaisia tapahtumia voivat olla esimerkiksi pop up -myynnit tai viimeisimpänä Sellon isänpäivätapahtuma.
”Livessä on tarjolla monipuolisia tehtäviä ja työkaverit ovat aivan mahtavia. Kouluttautuminen avaa uusia työmahdollisuuksia, ja työterveyshuolto on hyvin järjestetty. Plussaa on sekin, että palkka on maksettu ajallaan jo 24 vuotta!”