Yksi ajankohtaisimmista asioista varastologistiikassa on keinoälyn sekä robotiikan lisääntynyt käyttö päivittäisessä työnteossa. Keinoäly on tullut käyttöön logistiikka-alalle etenkin ohjelmistoissa hyödynnettävänä ennustamis- ja optimointityökaluna. Robotiikkaa käytetään jo nyt varastoissa käytettävissä koneissa ja laitteissa, ja tämä tulee yleistymään varastologistiikan alalla vääjäämättä, kun koneiden ja laitteiden, ja niihin liittyvien ohjelmistojen yleinen hintataso laskee. Automaatio ja robotiikka tarjoavat mahdollisuuden tehostaa tuotantoprosesseja, nopeuttaa varastoitavien tuotteiden käsittelyaikaa, lisäksi uusi teknologia lisää työntekijöiden työturvallisuutta, ergonomiaa ja yleistä hyvinvointia. Tyypillisiä kohteita automatisointiin ovat erilaiset nosto- ja siirtotehtävät, varastointi sekä tuotannon ja logistiikan lajittelu- ja pakkaustehtävät.
Nyt varastologistiikasta valmistuvat erityisen tuen oppijat siirtyvät työelämään, jossa prosessit on hiottu viimeisten teknologiainnovaatioiden mukaisiksi. Jäljelle jäävät ihmisten työtehtävät ovat sellaisia, että hyvällä perehdytyksellä ja työturvallisuuden ollessa korkealla tasolla, työntekijän mahdolliset yksilölliset oppimisvaikeudet tai psykiatriset häiriöt eivät ole kynnyskysymys selviytyä niistä. Oikeastaan päinvastoin, tekoälyn ja robotiikan hyväksikäyttö varastologistiikassa lisää erityisen tuen oppijan mahdollisuuksia, koska ihmisen suorittamat työtehtävät on virtaviivaistettu ja yksinkertaistettu ja ”ajattelu” on siirretty jo tai tullaan siirtämään keinoälyllä varustetun robotin hoidettavaksi.
"Tekoälyn ja ihmisen työpanos voidaan yhdistää, jolloin erityisen tuen oppijalle keinoäly on hyödynnettävissä oleva voimavara."
Esimerkiksi tavaran keräilyyn ja lähetykseen liittyvä pakkaus on mainio esimerkki modernista varastosta. Robotti optimoi lähetyksen painon ja tilavuuden, jotta kuljetuksessa käytettävä liikenneväline on mahdollisimman tehokkaassa käytössä. Tällä saavutetaan myös positiivinen ympäristövaikutus. Logistiikkatyöntekijän ainoaksi tehtäväksi jää tässä prosessissa siirtää lähetettävä rahti kuljetusvälineeseen sopivalla työvälineellä. Rahtikirjaakaan ei tarvitse enää käsin tehdä, koska kaikki tuotteet ovat automaatioprosessiin kuuluvalla viivakoodinlukijalla siirtyneet sähköiseen rahtikirjaan. Samoin varaston saldot päivittyvät automaattisesti viivakoodinlukijan antamalla informaatiolla.
Jos automaatio on varastologistiikassa tällä hetkellä kilpailuetu, kymmenen vuoden päästä se on varastologistiikassa itsestään selvyys. Trukki kulkee keskeytyksettä ilman taukoja ja se optimoi reittinsä, mikä vähentää aikaa ja resursseja manuaaliselta eli ihmisen ohjaamalta trukkitoiminnalta. Automaattitrukki ei myöskään tee virheitä, joten esimerkiksi hyllytysvirheiltä ja niiden tuomalta hukka-ajalta säästytään. Lisäksi automaattitrukit eivät aiheuta henkilö- tai aineellisia vahinkoja, sillä niiden turvallisuusominaisuudet on kehitetty niin, että ne hidastavat ja pysähtyvät ennen havaittua estettä. Kuitenkaan kaikkea tavaran siirtämiseen tarvittavaa trukkitoimintaa ei voida automatisoida, tästä käytännön esimerkki on terminaaleissa ja varastoissa tapahtuva rahdin purku kuljetusvälineestä tai rahdin lastaaminen kuljetusvälineeseen.
Tekoälyn ja ihmisen työpanos voidaan yhdistää, jolloin erityisen tuen oppijalle keinoäly on hyödynnettävissä oleva voimavara. Jo nyt esimerkiksi erilaissa trukeissa on liikkeentunnistimia, jotka erottavat keinoälyn avulla ihmisten raajat, jolloin trukki pysähtyy automaattisesti. Tämä ominaisuus lisää työturvallisuutta merkittävästi ja antaa erityisen tuen oppijalle lisävarmuutta työskentelyyn ja ehkä myös hälventää työnantajan epäilyä erityisen tuen oppijan kyvystä selviytyä annetuista työtehtävistä.
Tässä lyhyessä ja tiiviissä kirjoituksessani olen kuvannut varastologistiikan prosessien muutoksista muutamalla esimerkillä ja kuinka se mahdollistaa erityisen tuen oppijan sijoittumista erilaisiin työtehtäviin alalla. Logistiikka-ala kokonaisuudessaan on kasvu ala maailmanlaajuisesti ja siksi koulutetulle alan työvoimalle on suuri tarve. Tässä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa mukana olevat eri tahot ovat tärkeässä roolissa vastata tuohon työvoiman kysyntään ja kouluttamalla samalla uusia veronmaksajia hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseksi.
Juha Pölönen, logistiikan opettaja, Ammattiopisto Live