2 min luettu
Kaikille sopivia digitaalisia ratkaisuja – taustasta ja lähtötaidoista riippumatta
Kehittämishankkeet digitaalisten palveluiden edelläkävijyyden tukena
Harvoin digitaalinen alusta itsessään takaa saavutettavuutta. Riippumatta siitä, mitä alustaa käytetään, saavutettavuus edellyttää myös sisällöntuottajilta osaamista ja huolellisuutta.
Varpu-hankkeessa kehitämme Howspace-alustalle digitaalista valmennusympäristöä, joka soveltuu monenlaisille oppijoille. Vaikka kyse on kuntouttavasta valmennuksesta, sen sisällä tapahtuu oppimista ja tässä yhteydessä puhutaan siksi digitaalisesta oppimisympäristöstä. Kehittämistyömme tarkoituksena on luoda mahdollisimman käytettävä ja saavutettava ympäristö Howspace-alustalle.
Tässä kirjoituksessa nostamme esiin saavutettavan oppimisympäristön keskeisiä rakennuspalikoita – eli asioita, jotka vähintään tulisi huomioida saavutettavan oppimisympäristön luomisessa.
Saavutettavuuden varmistaminen edellyttää käyttäjätestausta. Käyttäjäpalautteen avulla voidaan tunnistaa ongelmakohtia, parantaa käytettävyyttä ja varmistaa, että ympäristö todella palvelee erilaisia käyttäjiä. On hyvä muistaa, että saavutettavuus ei ole kertaluonteinen toimenpide, vaan jatkuvaa kehitystyötä.
Lue lisää Varpu-hankkeesta: Varpu-hanke |Live-säätiö.fi. Hanketta toteutetaan yhdessä Valo-Valmennusyhdistyksen kanssa ja hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.
2 min luettu
Kehittämishankkeet digitaalisten palveluiden edelläkävijyyden tukena
2 min luettu
Blogiteksti käsittelee täsmätyökykyisten henkilöiden työllistymistä ja pureutuu samalla työnantajien asenteisiin. Täsmätyökykyiset henkilöt ovat...
5 min luettu
Tanssitaiteilijat Aino Laine ja Kadar Kristan sekä tanssin ammatillinen erityisopettaja Jasmiina Sipilä kertovat tanssin inklusiivisuuden...