Varpu-hankkeen tavoitteena on vähentää nuorten syrjäytymistä matalan kynnyksen palveluita ja toimintatapoja kehittämällä. Hanke toimii Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon alueella. Tuloksena syntyy yhtenäinen palvelupolkumalli kohti kuntouttavaa työtoimintaa tai muita oikea-aikaisia palveluja sekä etäkuntoutuksen, digitaalisten ratkaisujen ja vaikuttavien menetelmien kuvaukset. Hanke on käynnistynyt keväällä -24 ja valmennustoiminta on hyvässä vauhdissa. Varpu-hankkeen osallistujan ajatuksia valmennuksesta:
"Olen niin kiitollinen, kun minulle on annettu tällainen mahdollisuus ja tämä on vielä ilmaista. Minä todellakin tarvitsen tällaista palvelua."
Varpu-hankkeen kehittämisyhteisön ensimmäinen tapaaminen toi yhteen ammattilaisia keskustelemaan tällä hetkellä erityisesti näyttäytyvistä tuen tarpeista. Kokoonnuimme etäyhteyksin ja työskentelimme Howspacen välityksellä. Tapaaminen tarjosi arvokasta tietoa kentältä, nosti esiin monia tärkeitä teemoja ja mahdollisti uusia avauksia yhteistyön osalta.
Ammattilaisverkoston mukaan tällä hetkellä korostuvia haasteita ovat mm. näköalattomuus, sosiaalisten tilanteiden pelot ja ihmisen oman toimijuuden sumentuminen. Yli 30-vuotiaiden kohdalla kaventunut palveluvalikoima haastaa niissä hetkissä, kun oma elämä ei tunnu etenevän merkityksellisempään suuntaan. Tilanteeseen uupumisen, unelmien ja toivon kadottamisen vastavoimaksi tarvitaan pitkäjänteistä yksilöllistä tukea. Palveluista toiseen pompottelu ja pitkät odotusajat voivat pahimmillaan moninaistaa ongelmia. Keskustelussa korostettiin, että asiakkaiden elämäntilanteet ovat usein moniulotteisia ja vaativat laajemman verkostotyön kehittämistä.
Ammattilaisilta kysyttiin myös, millaista tukea asiakkaat tällä hetkellä tarvitsevat eniten. Keskustelussa nousivat esiin konkreettiset tarpeet, kuten rinnalla kulkeminen ja tuki sosiaalisiin tilanteisiin. Lisäksi aidon kohtaamisen merkitys ja tuki arjen haasteisiin nähtiin erityisen tärkeinä. Ammattilaiset kokivat tärkeäksi, että myös asiakkaan läheiset, kuten vanhemmat ja sisarukset, otetaan mukaan tukiprosessiin, sillä heidän roolinsa asiakkaan elämässä on usein merkittävä.
Lisäksi puhuttiin siltatyön tärkeydestä ja siitä, miten palvelusta toiseen siirtymistä voidaan kehittää. Prosessimainen eteneminen ja yksilön kokonaistilanteen huomioiminen korostuivat – tarvitaan pitkäkestoista tukea, joka antaa asiakkaille mahdollisuuden saada onnistumisen kokemuksia ja edetä omassa tahdissaan. Varpu-hanke pyrkii vastaamaan yhteisön esiin nostamiin teemoihin toiminnan puitteissa.
Tapaaminen jätti osallistujille paljon ajateltavaa. Pohtivan luonteinen keskustelu oli erittäin mielenkiintoista ja herätti paljon uusia näkökulmia. Ammattilaisia kiinnosti erityisesti palveluprosessit ja siirtymävaiheet palveluiden välillä. Eri paikkakuntien käytäntöjen vertailu koettiin myös kiinnostavana.
Kehittämisyhteisö tarjoaa jatkossakin alustan jakaa ideoita, verkostoitua ja yhdessä kehittää parempia palveluja asiakkaille. Tapaamisten myötä voidaan toivottavasti löytää ratkaisuja tunnistettuihin haasteisiin.
Kokoonnumme n. kahden kuukauden välein joka toinen kerta etänä yhdessä ja joka toinen kerta lähitapaamisin. Seuraava tapaaminen toteutuu joulukahvien merkeissä 11.12. Klo 14-15.30 Kuopiossa ja Joensuussa. Silloin teemana on valmennettavien tarina & unelmien palvelupolku. Tammikuun tapaamisessa keskiössä ovat digitaaliset ratkaisut.
Joensuu
FinFamin tilat Karjalankatu 4 A 2
Kuopio:
Valo-Valmennusyhdistyksen tiloissa Niiralankatu 7
Tutustu kehittämisyhteisön toimintaan
Lisätiedot: Karoliina Tammilehto, karoliina.tammilehto@inlive.fi, 0406402188
Varpu-hanketta toteuttavat Live-säätiö ja Valo-Valmennusyhdistys. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.