Minkälaista osaamista tarvitsen työelämässä nyt ja tulevaisuudessa? Vai saanko mitään töitä valmistumisen jälkeen? Tulevaisuuteni näyttää nyt niin epäselvältä ja jännittävältä...
Kuva 1: Nuori pohtii tulevaisuuttaan
Näitä asioita pohtivalle nuorelle tarjoamme keinoja ja tukea kykyjen kehittämiseen marraskuussa 2024 käynnistyneessä PEHMO - Pehmeällä osaamisella työelämään -hankkeessa. Hanke on ESR + osarahoitteinen Live-säätiön ja Koulutuskuntayhtymä Tavastian yhteistyö.
Live kehittää hankkeessa pieniä osakokonaisuuksia hyödyntäviä menetelmiä, joilla tunnistetaan ja todennetaan nuorten ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työelämässä tarvittavia pehmeitä taitoja ja yleisiä työelämätaitoja. Tavastia kehittää tehostetun ura- ja työhönvalmennuksen menetelmiä opiskelijoiden työllistymistä edistämään.
Lisäksi Live vahvistaa hankkeessa nuorten sekä opetus-, ohjaus- ja valmennusammattilaisten tulevaisuuslukutaitoa ja -toimijuutta sekä tulevaisuususkoa. Yksilön kyky uskoa omaan ja yhteiskunnan tulevaisuuteen, kuvitella erilaisia mahdollisuuksia ja muotoilla tulevaisuutta ovat erityisen tarpeellisia tässä nopeasti muuttuvassa, epävarmuuksia sisältävässä ajassa. Vahvistamalla tulevaisuuslukutaitoa ja -toimijuutta nuori saa tuekseen kompassin, joka auttaa johdattamaan häntä kohti omia tulevaisuuden tavoitteitaan, omaa majakkaansa.
Tulevaisuuslukutaidon ja tulevaisuustoimijuuden rakentuminen
Tulevaisuuden ajattelu on ihmisen peruskyky, joten lähtökohta kykyjen kehittämiselle on hyvä. Kuitenkin kyetäkseen kyseenalaistamaan omia ja yhteiskunnassa vallitsevia tulevaisuusoletuksia, tulee yksilön harjoitella tulevaisuuden ajattelun kykyjään. Mutta minkälaista harjoittelua oikeastaan tarvitsemme, kun tavoitteena on vahvistaa tulevaisuuslukutaitoa ja tulevaisuustoimijuutta?
Tulevaisuuslukutaito on kykyä hyödyntää erilaisia tulevaisuuksia (Parkkonen & Vataja 2019). Tulevaisuustoimijuus syntyy, kun kyvyn lisäksi on motivaatiota, kannustusta ja tietoa omista vaikutusmahdollisuuksista (Ollila & Hujala 2022, 407). Jotta nuori voi tehdä tulevaisuuteen perustuvia, omaan urapolkuunsa liittyviä suunnitelmia ja päätöksiä, tarvitaan kykyä ajatella erilaisia tulevaisuuksia (tulevaisuusajattelu) kykyä kuvitella positiivisia tulevaisuuskuvia ja mahdollisuuksia (tulevaisuususko) ja kykyä ymmärtää tulevaisuuksia (tulevaisuustietoisuus). Tulevaisuuslukutaitoisuus ja -toimijuus koostuu siis kerroksellisesta, toisiinsa nivoutuvasta tulevaisuusosaamisesta, joka kiinnittyy yksilön muuhun osaamiseen ja tapaan elää ja ajatella maailmasta.
Tukiessamme PEHMO-hankkeessa nuoria oman kompassin ja majakan rakentamisessa, tukeudumme mm. tulevaisuustietoisuuden (Futures Consciousness) malliin. Tulevaisuustietoisuus on ominaisuus, joka ilmenee esimerkiksi työssä, koulutuksessa, perheessä ja suhtautumisessa globaaleihin kysymyksiin. Sen muodostavat aikakäsitys, toimijuus, avoimuus vaihtoehdoille, systeemisyys ja vastuullisuus. (Ahvenharju 2022, 5.)
Ahvenharju (2022, 86–87) kuvaa viitekehyksessä, kuinka aikakäsitys liittyy ihmisen kykyyn olla kärsivällinen ja ymmärtää nykyhetken uhrauksen hyödyt tulevaisuudessa. Toimijuus kuvaa luottamusta ja motivaatiota siihen, että omalla toiminnalla voi vaikuttaa maailmassa. Avoimuus vaihtoehdoille ilmentää sitä, kuinka yksilö voi ajatella erilaisia uudenlaisia vaihtoehtoja tulevaisuudelle. Systeemisyys kuvaa monimutkaiset vaikutuksen huomioonottavien ratkaisujen löytämistä ja vastuullisuus liittää muiden ihmisten tulevaisuuden ajattelun osaksi tulevaisuuden ajattelua. Nämä viisi tulevaisuustietouden ulottuvuutta tukevat perustellun, voimauttavan, vastuullisen, monimuotoisen ja eteenpäin katsovan tulevaisuuden toteutumista.
Kuva 2: Tulevaisuustietoisuuden elementit (muokattu Ahvenharju 2022)
PEHMO-hankkeessa luomme menetelmiä, jotta voimme tunnistaa, vahvistaa ja todentaa muun muassa juuri näitä viittä tulevaisuustietoisuuden ulottuvuutta käytännössä. Hankkeen kohderyhmä nuoret ja heikossa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt edellyttää, että tulevaisuusvalmennuksessa kiinnitetään erityisesti huomiota saavutettavuuteen ja menetelmien konkreettisuuteen. Tämä tapahtuu muun muassa pilkkomalla tulevaisuusosaamisen kehittämisen osa-alueet vielä pienempiin osiin ja hyödyntämällä toiminnallisia tulevaisuusmuotoilumenetelmiä sekä taiteen tekemistä tulevaisuustyöpajoissa. Liven PEHMO-työntekijät, kuten allekirjoittanut odottavatkin jo innoissaan pääsevänsä pidemmälle toteutusvaiheeseen hankkeessa.
Lopuksi sanottakoon: Näen viikoittain opettajia, valmentajia, kehittäjiä, ohjaajia, psykologeja, opoja, johtajia ja kuvittele - jopa poliitikkoja, jotka toimivat nuorten mahdollisuuksien eteen ja valoisamman tulevaisuuden soihdunkantajina. Näen nuoria, jotka pohtivat omaa osaansa ja mahdollisuuksiaan tulevaisuuden työelämässä, ja joilla on valtavasti annettavaa yhteiskunnalle. Tämä saa joka aamu uskomaan omaan tekemisen merkityksellisyyteen, sekä nuorten tulevaisuuteen!
Kirjoittaja on tulevaisuusmuotoilija ja Live-säätiön projektityöntekijä Aino Piispanen