Ulkoministeriön rahoittama kehitysyhteistyöhanke Bangladeshilaisen SWACin kanssa (SWAC | Society For The Welfare Of Autistic Children). Hankkeessa jaetaan tietoa ja kokemuksia luovien ja toiminnallisten menetelmien käytöstä vaativaa erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden opetuksessa.
Tavoitteet:
- Hanke kehittää alkuperäiskansojen lasten ja nuorten erityisopetusta Rangamatin ”Centre for Inspiration”-koulussa Chittagong Hill Tractsilla, Bangladeshissa.
- Hanke luo innovatiivisia ja toiminnallisia koulutusmalleja Rangamatin alkuperäiskansojen kulttuurikontekstissa Bangladeshissa.
- Tavoitteena on kehittää oppilaiden koulutus ja elämänhallintamahdollisuuksia hyödyntäen alkuperäiskansojen taidetta ja kulttuuriperintöä koulutukseen ja hyvinvointiin.
- Hanke tarjoaa oppilaille mahdollisuuksia työtoimintaan kuten puutarha, kädentaidot ja taide käyttäen kestäviä, paikallisia ja kierrätettyjä materiaaleja sekä muihin aktiviteetteihin kuten liikunta ja musiikki
- Hanke lisää tietoisuutta vammaiskysymyksistä ja alkuperäiskansojen oikeuksista. Se toimii yhteiskunnan valtavirtaistajana tukien alkuperäiskansojen vammaisten ihmisten oikeuksia.
Toimenpiteet:
Hankekumppanit jakavat kokemuksiaan ja tietoaan luovien ja toiminnallisten menetelmien käytöstä vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opetuksessa:
- Musiikkikasvatus (Resonaari, Suomi)
- Digitaalisuus ja virtuaaliset menetelmät ohjauksessa (Kukunori, Suomi)
- Soveltava liikunta (Live, Suomi)
- Kädentaitojen kehittäminen (Live, Suomi)
- Sosiaalinen sirkus (Live, Suomi)
Tulokset:
- luoviin menetelmiin keskittyvät toiminnallinen opetussuunnitelma, joka huomioi toimintaympäristön sekä paikallisen kulttuurin
- opettajien täydennyskoulutussuunnitelma huomioiden paikalliset olot ja kulttuurin
- kuntoutusmalli, joka huomioi myös vanhempien roolin