MR Amis on kokeiluhanke, jossa jatketaan VRobotiikka360 -hankkeessa aloitettuja VR- ja robotiikkakokeiluja. Hanke hyödyntää myös lisätyn todellisuuden ja tekoälyn teknologioita. Hankkeessa rakennetaan tietoisuutta ja käytäntöjä uusien teknologioiden mahdollisuuksista ammatillisessa koulutuksessa.
Tavoitteet
- luoda pysyviä ja laaja-alaisia toimintarakenteita yhdistetyn todellisuuden, robotiikan ja tekoälyn hyödyntämiselle ammatillisessa oppimisessa
- asiakaslähtöisen, reformin mukaisen innovatiivisen toiminta- ja oppimiskulttuurin kehittäminen osaamisala- ja organisaatiorajojen yli
- tietämys ja osaaminen yhdistetyn todellisuuden, robotiikan ja tekoälyn soveltamisen mahdollisuuksista, hyödyistä ja reunaehdoista kasvaa sekä käytännön toimintamme että tiedonkeruun kautta
Toimenpiteet
- Testataan ja kehitetään maalaustelineiden kokoamiseen liittyvää VR-ympäristöä opiskelijapalautteen avulla ja lisäämällä pelillisyyselementtejä.
- Valmennetaan opiskelijoista tutoreita, jotka opastavat digitalisaatioon liittyvissä aiheissa.
- Rakennetaan AR-ja/tai MR-oppimateriaaleja ja työohjeita yhdessä opiskelijoiden kanssa.
- Pilotoidaan trukin käyttöönottotarkastus -VR-ympäristö opiskelijoiden kanssa.
- Hyödynnetään Pepper-robottia mm. lähihoitajan työtehtävissä.
- Tutkitaan mm. lääkkeenjakorobotin toiminnallisuuksia
- Toteutetaan robotiikkakursseja
Tulokset
- Opiskelijat ovat saaneet tutustua tulevaisuuden teknologioihin mm. VR, AR, MR, tekoäly ja robotiikka. Tämä antaa tietoja, taitoja ja kokemusta työelämän muuttuviin tilanteisiin.
- Opiskelijat toimivat VR-oppimisympäristöjen sekä robotiikan käyttöopastajina.
- Lisättyä todellisuutta hyödynnetään hankkeeseen osallistuvien alojen opetuksessa. Tietoisuus VR ja AR-mahdollisuuksista opetuksessa on levinnyt.
- Aiemmassa hankkeessa tuotettuja VR-oppimisympäristöjä on kehitetty opiskelijapalautteen avulla.
- Hyvien käytänteiden ohjepaketti: miten ottaa lisätty todellisuus osaksi opetusta.