Ammatillisen koulutuksen reformi uudistaa ammatillisen koulutuksen toimintatapoja merkittävästi ja esimiesten rooli muutosten läpiviemisessä on keskeinen. POMO -hankkeen tavoitteena on tukea uudistusten toimeenpanoa kehittämällä muutosjohtamista ja esimiestyötä - hyvällä johtamisella varmistetaan henkilöstön hyvinvointi muutostilanteessa.
Tavoitteet:
- Vahvistetaan johdon osaamista ja voimavaroja muutosjohtamisessa
- Kehitetään keskijohdon digiosaamista ja määritellään digijohtamisen toimintatapoja
- Kehitetään malli, jolla kehityshankkeiden parhaat tulokset jalkautetaan ja levitetään mahdollisesti digityökaluja hyödyntäen.
Toimenpiteet:
- Perehdytään vertaismentoroinnin mahdollisuuksiin johdon muutosjohtajuuden vahvistajana.
- Toteutetaan johdon vertaistapaamisia ja verkoston yhteinen muutosjohtamisen valmennus
- Otetaan käyttöön tarvittavia johtamisen digityökaluja
- Perehdytetään keskijohto digiopetuksen käytäntöihin
- Kehitetään johtajuuden osaamismerkki
- Tutustutaan muiden oppilaitosten tapoihin levittää hyviä käytänteitä
- Kehitetään oppilaitoksen oma tai hanketoimijoiden yhteinen toimintamalli hyvien käytäntöjen jalkauttamiseen
- Kehitetään malli, jossa keskijohto ja hankkeissa toimiva henkilöstö yhdessä toimivat reformin mukaisen toiminnan toteuttamiseksi.
Tulokset:
- Oppilaitosjohdon osaaminen muutosjohtamisessa on vahvistunut ja Kiltakoulu-mallia osataan hyödyntää myös johtamisosaamisen kehittämisessä.
- Pomokilta –toimintamalli on kuvattu.
- Vertaistapaamiset ja vertaismentorointi tukevat oppilaitosjohtoa johtajuuden muutoksessa.
- Johdon digiosaaminen on vahvistunut.
- Käytössä on johtamista tukevia työkaluja ja ohjelmia.
- Oppilaitosten kehittämistoiminta tukee aidosti koko organisaation toiminnan kehittämistä ja kehittäminen on strategian mukaista.