Timantti-hankkeessa kehitetään laatujärjestelmiä vastamaan entistä vahvemmin laatuympyrän vaateita. Painotus on arviointivaiheen parantamisessa: Palautekyselyt muovataan opiskelijalähtöisemmiksi ja palautetiedon järjestelmällistä hyödyntämistä vahvistetaan. Laatuympyrän arviointivaihe korostuu myös siinä, että tuloskortin mittarit viimeistellään hankkeessa vastaamaan uudistuneen ammatillisen koulutuksen vaatimuksia. Osa hanketoimijoista päivittää myös laadunhallintajärjestelmäänsä kokonaisuutena ja pyrkii vahvistamaan laatukulttuuriaan.
Hankkeen tavoitteet:
Toimenpiteet:
TELMA-palaute uudistetaan pohjautuen aiempiin kyselyihin sekä Amis-kyselyihin. Perusperiaatteena on, että opiskelija pääsääntöisesti itse vastaa kysymyksiin, mutta tarvittaessa hänellä on mahdollisuus vastata avustettuna.
Luodaan laadunhallintajärjestelmään toimintatavat (vaativaa) erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan työpaikalla tapahtuvaan osaamisen hankkimiseen ja osaamisen arviointiin sekä näiden arviointiin ja parantamiseen.
Viimeistellään AMEO-tuloskortin mittarit ja mittariselosteet. Määritellään AMEO-johtoryhmän ja koulutuksen järjestäjien tarvitsema tieto. Selvitetään valtakunnallisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuudet.
AMEO-oppilaitokset tuottavat organisaatiokohtaisia laadunhallinnan ja laadunhallintajärjestelmän kehittämisen toimenpiteitä, kuten laadunhallintajärjestelmän (henkilöstöintra) päivittäminen, laadunhallinnan vuosikellon toimivuuden parantaminen sekä palaute- ja tulostiedon systemaattinen hyödyntäminen.
Tulostavoitteet:
TELMA-koulutuksen aloituspalaute, päättöpalaute, opintojen aikana toteutettava palaute ja Qolis-elämänlaatupalaute on päivitetty. Tieto on entistäkin luotettavampaa ja käytettävämpää
Työpaikalla tapahtuva osaamisen arviointi dokumentoidaan tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimusten ja kriteereiden tai opiskelijalle laaditun yksilöllisen osaamisen arvioinnin mukaisesti. Osaamisen arvioinnin suunnitelma on osa laadunhallintajärjestelmiä.
Yhteisesti sovittu tieto ja tulokset ovat AMEO-johtoryhmän ja koulutuksen järjestäjien käytettävissä ja niitä hyödynnetään suunnitellusti.
Käytössä on 60 osp suorittaneille perustutkinto-opiskelijoille suunnattu palautekysely.