Hankkeet | Live-säätiö

UFO (Uudet fyysisvirtuaaliset oppimisympäristöt)

Kirjoittanut Live-säätiö | 30.10.2023 13:34

Hankkeen kohderyhmä:

Pääkohderyhmä ovat partnerioppilaitosten vaativan erityisen tuen opiskelijoiden kanssa työskentelevä opetus- ja ohjaushenkilöstö. Muut kohderyhmät ja hyödynsaajat ovat partnerioppilaitosten opiskelijat, muu henkilöstö sekä johto.

Hankkeen tavoitteet ja tulokset:

Hankkeen pedagogisina tavoitteina on:

  • hyödyntää virtuaalisia oppimisympäristöjä vaativan erityisen tuen opiskelijoiden käytännön taitojen oppimisessa ja osaamisen osoittamisessa. Hankkeessa kehitetään digipedagogiikan menetelmiä ja työtapoja siten, että laadukas digitaalinen tekemällä oppimisen kokemus voidaan taata opiskelijoille.
  • tuottaa monimuotoisia digitaalisia oppimisen ympäristöjä, materiaaleja, prosesseja ja tukitoimia, joilla varmistetaan opetuksen yhdenvertaisuus ja saavutettavuus. Viemällä virtuaalista opetuksen toteutusta lähemmäksi oppijaa, saadaan opetus yksilöllisemmäksi ja yhdenvertaisesti lähemmäksi opiskelijoiden omia toimintaympäristöjä.
  • uudistaa ja kehittää opetuksen digitaalisten oppimisympäristöjen ja opetusmenetelmien käyttöä vaativaa erityistä tukea tarvitsevien ammatillisessa koulutuksessa. Opintojen toteuttaminen monipuolistuu, kun sama asia voidaan oppia pienissä ryhmissä tai yksilöllisesti eri ympäristöissä ja paikkakunnilla.
  • kasvattaa opetushenkilöstön digiosaamista vastaamaan uusia mahdollisuuksia.

Hankkeen tuloksena on digitaalisuuden mahdollisuuksia monipuolisesti hyödyntävä saavutettava ja yhdenvertainen opetuksen ja oppimisen malli, joka tukee vaativan erityisen tuen tarvitsijoita. Malli sisältää pedagogisen toteutuksen lisäksi virtuaalisia oppimisympäristöjä, vuorovaikutteista yli toimipaikkojen tapahtuvaa hybridiopetusta sekä saavutettavia selkeäkielisiä opetusmateriaaleja.

 

Ammattiopisto Livessä tuotetut UFO-oppimateriaalit 

Koko hankkeessa tuotetut oppi- ja ohjemateriaalit käyttöönotettavissa hankesivulla. Tässä pikareitit ammattiopisto Livessä tuotettuihin sisältöihin. 

Matin työpäivä myymälässä -opettajan opas

  • Opas sisältää lisätehtäviä vuorovaikutuksen, ajan ja puhekielen ilmaisun opetukseen.
  • Pohditaan yhdessä -osion tehtävät auttavat syventämään videoiden aihepiirien käsittelyä ryhmässä ja johdattelevat jakamaan omia kokemuksia muiden kanssa. Tehtävät käsittelevät vuorovaikutusta eri näkökulmista. Tehtäviä ajasta sisältää ajan käyttöön liittyviä ilmauksia. Osa tehtävistä on erityisesti S2-opintoihin soveltuvia.
  • Suomen kielen tehtävissä syvennytään havainnoimaan suomen puhekielen piirteitä ja sitä, miten pääkaupunkiseudulla puhuttava suomen kieli poikkeaa yleiskielestä. Tekstit-osio sisältää kaikkien kahdeksan videon vuoropuhelut tekstinä. Ne ovat hyvä tuki suomen kielen opetukseen. Vertailua varten alkuperäisen tekstin rinnalla on myös yleiskieliseksi muokattu
    versio.
  • Lopuksi esitellään Lisäosa 1 (interaktiivisia harjoituksia myymäläympäristössä) ja Lisäosa 2 (Mystery shopping -harjoitus erityisesti kaupallisen alan opiskelijoille).
  • Siirry oppaaseen tästä (PDF)

Virtuaalinen harjoitus: Matin työpäivä myymälässä

  • Perehdyt työelämässä tarvittaviin vuorovaikutustaitoihin. Harjoitus sisältää arkipäiväisiä työtilanteita asiakkaiden, työkavereiden ja esihenkilön kanssa.  
  • Harjoitus sopii erityisesti opiskelijoille, joilla ei vielä ole kokemusta työelämästä. Se soveltuu myös suomen kielen opiskeluun. 
  • KESTO: 15-30 minuuttia
  • Siirry materiaaliin tietokoneella https://wvr.li/4zux91
  • Siirry materiaaliin VR-laseilla https://wvr.li  koodi: 916-4541

Virtuaalinen lisäosa 1: Matin työpäivä myymälässä - Miten sinä toimisit? 

  • Harjoittelet kassalla toimimista. Toimit kahdessa erilaisessa asiakaspalvelutilanteessa. Valitse mielestäsi paras toimintatapa. Asiakkaan reaktiot ja palaute vaihtelevat sen mukaan, mitä vastaat.
  • Harjoitus sopii lisätehtäväksi Matin työpäivä myymälässä -kokonaisuuden jälkeen.
  • KESTO: 5-10 minuuttia
  • Siirry materiaaliin tietokoneella https://wvr.li/wanbf1

  • Siirry materiaaliin VR-laseilla https://wvr.li koodi: 390-1511

Virtuaalinen lisäosa 2: Matin työpäivä myymälässä - Mystery shopping

  • Hyvä asiakaspalvelu on toimivaa keskustelua asiakkaan kanssa. Hyvää asiakaspalvelua on myös helppo asiointi siistissä ja hyvin järjestetyssä myymälässä. Harjoituksessa pääset arvioimaan kierrätysmyymälää testaaja-asiakkaan näkökulmasta ja antamaan palautetta palvelun laadusta. Tällainen myymälän itse teettämä arviointi tunnetaan nimellä mystery shopping. Myymälä kehittää toimintaansa arvioinnista saadun tiedon avulla.
  • Harjoitus soveltuu erityisesti kaupallisen alan opiskelijoille. 
  • KESTO: 15-30 minuuttia 
  • Siirry materiaaliin tietokoneella https://wvr.li/2yn1u1
  • Siirry materiaaliin VR-laseilla https://wvr.li koodi: 479-7871

Pikaohjeita virtuaalisten UFO-oppimateriaalien käyttäjälle

  • SAAVUTETTAVUUS: Navigointi on selkeä. Puhe on tekstitetty ja tekstit on äänitteenä. Tehtävissä on käytetty selkeää kieltä. 
  • KÄYTTÖ VR-LASEILLA:  Lasimallit Meta Quest2 (suositus), PICO NEO3, PICO4 
  • OHJAIMET: Ohjainten käyttö on helppoa. Osoita valintaa ohjaimen lasersäteellä ja valitse etusormen liipaisimella. 
  • PELITILA: Pelataan paikallaan joko seisten tai istuen. Suositus pyörivällä tuolilla istuen. 
  • KÄYTTÖ TIETOKONEELLA: Windows: Google Chrome (suositus), Mozilla Firefox (suositus), Edge 
  • KÄYTTÖ MOBIILILAITTEILLA: Toimii selaimella sekä Android ja Applen mobiililaitteissa. 

 

Infograafit virtuaalisen oppimisen hyödyntämisen tueksi

  • Aloita näin! Opettajan virtuaaliset ensiaskeleet (PDF)
  • Virtuaalisten harjoitusten opetuskäyttö (PDF)
  • 6 askelta virtuaalisen harjoituksen tuottamiseen (PDF)
  • Virtuaalisuuden hyödyntäminen opetuksessa - Varmistuslista oppilaitokselle (PDF)

 

  

 

Ohjeet virtuaalisen oppimateriaalin tuottajalle

  • Virtuaaliset oppimisympäristöt haltuun  (PDF)
  • Virtuaalisen oppimisympäristön suunnittelu ja kuvaaminen (PDF)
  • Insta360-kameran käyttö ja yhdistäminen puhelimeen (PDF)
  • Insta360 Studio -työpöytäsovelluksen käyttöohje (PDF)
  • WondaVR-ohjeet (PDF)