PEHMO-hankkeessa luomme menetelmiä, joiden avulla todennamme työelämässä tarvittavia pehmeitä taitoja (soft skills) ja yleisiä työelämätaitoja. Lisäksi vahvistamme nuorten sekä opetus-, ohjaus- ja valmennushenkilöstön tulevaisuusajattelun taitoja ja tulevaisuususkoa, erityisesti työllistymisen ja työelämässä toimimisen näkökulmasta. Osaamisen kertymistä tunnistamme ja arvioimme menetelmillä, joissa käytämme mikrokredentiaaleja.
Työelämä on keskellä suurta muutosta, jossa tekoälyn kehityksellä on yhä merkittävämpi rooli. Teknologian nopea eteneminen muokkaa työtehtäviä, luoden samalla tarpeen uudenlaisille taidoille ja valmiuksille. Jo lähitulevaisuudessa työelämässä korostuvat nykyistäkin enemmän pehmeät taidot (soft skills) sekä yleiset työelämätaidot. Työelämään pääseminen ja työssä pysyminen edellyttää yhä enemmän tiimityötaitoja, vuorovaikutustaitoja, kykyä sopeutua muutoksiin, luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Lisäksi tarvitaan tulevaisuusajattelun taitoja: kyky nähdä eteenpäin, tunnistaa trendejä ja ennakoida muutoksia ovat tärkeitä taitoja, jotka auttavat yksilöitä löytämään uudenlaisia mahdollisuuksia omalla työelämäpolullaan. Jatkuvan muutoksen ja epävarmuuden keskellä on tarpeen vahvistaa myös tulevaisuususkoa eli luottamusta siihen, että asiat kehittyvät positiivisesti ja että tulevaisuus tuo mukanaan mahdollisuuksia ja onnistumisia.
Pehmeät taidot, yleiset työelämätaidot sekä tulevaisuuteen suuntaava ajattelu ovat taitoja, joiden omaksuminen kuuluu myös työelämälähtöiseen ammatilliseen koulutukseen. Näiden taitojen tunnistaminen, sanoittaminen ja näkyväksi tekeminen on haastavaa, vaikka niiden merkitys työllistymisen ja työssä pysymisen kannalta ymmärretäänkin. Yhtä lailla kuin muukin ammatillinen osaaminen voidaan pilkkoa pieniksi, helpommin hallittaviksi osakokonaisuuksiksi, voidaan pehmeää osaamista tarkastella pienten osakokonaisuuksien eli mikrokredentiaalien avulla. Erityisen haasteellista pehmeiden taitojen tunnistaminen ja sanoittaminen voi olla erityistä tukea saavien opiskelijoiden kohdalla, joiden voi olla vaikeaa hahmottaa abstrakteja asiakokonaisuuksia. Hankkeen avulla pyritään vähentämään täsmätyökykyisten työllistymisen haasteita ja sitä kautta edistämään myös työelämän monimuotoistumista.
1. Luoda menetelmiä, joiden avulla todennetaan nuorten ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työelämässä tarvittavia pehmeitä taitoja (soft skills) ja yleisiä työelämätaitoja osana opintojen ohjauksen sekä työllistymisen prosesseja. Osaamisen kertymistä tunnistetaan ja arvioidaan menetelmillä, joissa käytetään mikrokredentiaaleja.
2. Vahvistaa nuorten sekä opetus-, ohjaus- ja valmennushenkilöstön tulevaisuusajattelun taitoja ja tulevaisuususkoa, erityisesti työllistymisen ja työelämässä toimimisen näkökulmasta. Näiden taitojen vahvistaminen luo nuorille kyvykkyyttä oman elämän ja tulevaisuuden muokkaamiseen. Tulevaisuusajattelun ja tulevaisuususkon käsitteitä avataan, ja opitaan edeten pienin askelin. Osaamista tunnistetaan osaamisen kertymisen myötä mikrokredentiaalien avulla.
3. Tunnistaa tutkintokoulutuksen kehittämistarpeita työelämävalmiuksien ja työllistymisen
kannalta. Lisäksi luodaan tehostetun ura- ja työhönvalmennuksen menetelmiä, jotka tukevat opinnot keskeyttäneiden oppivelvollisten, valmistuvien ja jo valmistuneiden opiskelijoiden työllistymistä.
Ammatillisen koulutuksen opiskelijat, opetus-, ohjaus- ja valmennushenkilöstö sekä työelämäkumppanit.